دهکده الکترونیک

الکترونیک - تعمیرات - رباتیک - مخابرات - میکروکنترلر

دهکده الکترونیک

الکترونیک - تعمیرات - رباتیک - مخابرات - میکروکنترلر

دانلود پکيج آموزش الکترونيک


توضیحات کلی راجع به مقاومت ها : 

مقاومت های کربنی پرکاربردترین قطعات در مدارات الکترونیکی هستند ، این دسته از قطعات دارای مقادیر بسیار مختلفی می باشند و واحد سنجش هر مقاومت اهم می باشد ، هم اکنون مقاومت ها از رنج 1 اهم شروع می شوند و با بیشتر شدن به یک کیلو اهم و یک مگا اهم و چند مگا اهم و . . . و در انتها به مقاومت بی نهایت ختم می شوند ، مقاومت بی نهایت در حال حاظر اتصال باز می باشد یعنی عایق هوا بین دو اتصال می شود مقاومت بی نهایت . 


سنجش رنگ ها در مقاومت ها :

استاندارد مقاومت ها به صورت چهار رنگ می باشد که به وسیله این چهار رنگ می توان مقدار اهم هر مقاومت را محاسبه نمود ، در یک مقاومت چهار رنگی سه رنگ اول بیان کننده مقدار اهم آن مقاومت و رنگ آخر بیانگر درصد خطای آن مقاومت می باشد ، رنگ اول هر عددی باشد می نویسیم ، رنگ دوم نیز هر عددی باشد می نویسیم و رنگ سوم هر عددی باشد به تعداد همان عدد صفر می گذاریم و رنگ چهارم نیز بیانگر درصد خطا است که شامل چهار رنگ می شود که در زیر لیست شده است :


قهوه ای : 1 درصد احتمال خطا در مقدار

قرمز : 2 درصد احتمال خطا در مقدار

طلائی : 5 درصد احتمال خطا در مقدار

نقره ای : 10 درصد احتمال خطا در مقدار


جدول رنگی مقاومت ها :



محاسبه یک مقاومت برای مثال : بعنوان مثال می خواهیم مقدار مقاومتی که عکس آن را در زیر ملاحظه می نمایید محاسبه نماییم ، برای اینکار طبق روش زیر عمل می کنیم : 



رنگ اول قرمز : 2

رنگ دوم بنفش : 7

رنگ سوم زرد : 4 

رنگ چهارم : طلائی ( بیانگر 5 درصد تولرانس یا درصد خطای مقاومت است )


حال عدد اول و دوم را می نویسیم و به تعداد عدد سوم صفر می گذاریم که عدد 270000 بدست می آید که بر مبنای اهم می باشد ، اگر بخواهیم به کیلو اهم تبدیل کنیم می شود 270 کیلو اهم ، پس مقاومت ما 270 کیلو اهمی میباشد با درصد خطای 5 درصد .


لطفا در صورت کپی برداری منبع را هم ذکر نمایید : http://www.motavasete.blog.ir

در غیر اینصورت رضایت نداریم

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی